Friday, 30 December 2011

Q&A

Assalammualaikum...
Bismillah..

Ari ni aku nok share satu majalah islamik terbaru... name ye Q&A..
majalah smart gok r... mcm Solusi cume ye dlm bentuk soal-jawab...
antara panelist ye: Syeikh Habib Ali Zainal Abidin

Thursday, 15 December 2011

لو كان بيننا


Kalau Kekasih (Nabi) di kalangan kita : لو كان بيننا الحبيب
Akan datang kepada kita yang jauh dan yang dekat : لدينا القاصى والقريب
Dari Taibah sebelum Magrib : من طيبة قبل المغيب
Berkehendakkan dekat dengan Kekasih : طالبا قرب الحبيب

Dengan dekat dengannya hati menjadi tenang : بقربه نفس تطيب
Dan berdoalah kepada Allah, akan dijawabNya : فتدع الله يجيب
Cahayanya mekar takkan padam : انوار طاح لا تغيب
Sampaikanlah pertemuan kami wahai yang Maha Menjawab : بلغنا لقاه يا مجيب

Untukmu kuserahkan diri aku wahai Kekasih : فدتك روحي يا حبيب
Muhammad yang memuliakan orang asing : محمد مكرم الغريب
Dengan dekat denganmu hati menjadi tenang : بقربك الروح تطيب
Wahai rahmat sekelian alam : يا رحمة للعالمين



Majlis Tausiyah & Ijazah Syamail Muhammadiah Oleh Syaikh Husni Ginting..




Monday, 7 November 2011

Selamat Hari Raye AidilAdha

Assalammualaikum...
Selamat hari raye adiladha/haji/qurban diucapkan kepada sume saeng2, shbt2 dan sape hok bace post ni...
Alhamdulilah, taun ni berpeluang sambut hari raye haji kat Uia Gombak plop... 3 taun lepas aku berpeluang sambut hari raye (aidiladha) kat Uia Nilai doh (2kali)... huhuhu... Ni kali ke-3 dlm mase 4 taun aku sambut ari raye kat Uia... huhuhu... nok wat guane... terpakse... tpi kali ni sedih skit sebab mok aku sdiri xwi aku balik rayer... huhuhu... sebab ye kate kalu balik raye dumoh jwbnye sekali dgn buku2 laa terkorban... adoiii... huhuhu... ni sume sebab kakok aku la ni... ye gi crite pasal ye time blajo dlu, xbalik gok mase time cuti tgh sem...
jammmmm!!!! hahahaha..... tp ok la tu... nok cari ilmu ni bukan senang... nok2 kalu org jenis mcm aku ni... doh laa mallas, pahtu xdop disiplin plop... huhuhu... 

Friday, 21 October 2011

Institut Ilmu Hadis


Bismillah...
Alhamdulillah, hujung mggu ari tu aku diberi peluang oleh Allah swt utk join satu prog
talaqi kitab di Janda Baik, Pahang... Prog ni akn diadakn setiap hujung mggu selama 4 taun..
huhuhu... lame giler... tp xper, ilmu punyer pasal... Peserta tu adalah dlm 12-13 org
(sepatutnya ramai lgi tp bese laa student...)dan hampir semua peserta dari UM dan aku sorg je
wakil UIA (malu giler..) tp xper, ilmu punyer pasal... huhuhu
Prog tu start Jumaat mlm sapa tghari Ahad... Satu klas/slot lebih kurang 1 jam setengah...

Nie gambo mse ari gi tgok tmpat.. ramai jer.. last2...

Monday, 17 October 2011

Serban

Serban(العمامة)
- kain yg dilipat dan dililit di atas kepala mengelilingi kopiah. Biasanya pemakaian
serban ialah dengan cara melilitkannya pada kopiah.
- serban adalah sunnah secara pasti.

Dalil:
1) Jabir RA berkata: دخل النبي صلى الله عليه و سلم مكة يوم الفتح و عليه عمامة سوداء
"Nabi memasuki kota Makkah ketika hari pembebasannya dengan memakai serban hitam"
(diriwayatkan di dalam sahih muslim, sunan abu daud, sunan ibnu majah, sunan at-Tirmizi
& sunan an-Nasa'i)
2) Amr bin Harith berkata: رأيت على رأس رسول الله صلى الله عليه و سلم عمامة سوداء
"Aku melihat di atas kepala Rasullah serban hitam"
(Sahih Muslim, Sunan Ibn Majah, Sunan Abu Daud & Sunan an-Nasa'i)
3) Amr bin Harith juga berkata: إن النبي صلى الله عليه و سلم خطب الناس و عليه عمامة سوداء
"sesungguhnya Nabi berkhutbah dan di atas kepalanya serban berwarna hitam"
(Sahih Muslim, Sunan Ibn Majah & Sunan Abu Daud)

Jenis Serban Rasulullah:
1)Muhannakah: serban yang selalu dipakai oleh Baginda
2)Baidha'(warna putih): serban yang selalu dipakai oleh baginda
3)Aswad: serban yang dipakai Baginda ketika hari perayaan
4)Zar az-Zu'abah: serban yang jarang dipakai oleh baginda

Ukuran serban:
1)Imam Nawawi: Rasulullah mempunyai 2 helai serban; satu berukuran kecil 6/7 hasta
dan satu lagi 12 hasta

Warna:
Hitam, kuning, putih





Source:
Sheikh Muhadir Haji Joll

Wednesday, 12 October 2011

Kuliah Tafaqquh MC







  
 ni homemade punyer poster... bukan poster rasmi...tempat & masa tertakluk pd prubahan.......
  

















Friday, 7 October 2011

Hizbut Tahrir

Golongan Hizbut Tahrir telah diasaskan oleh Taqiyyuddin al-Nabahani (w.1400H). Beliau berasal dari Palestin kemudian berhijrah ke Lubnan pada tahun 50an. Beliau telah mendakwa dan mengaku sebagai seorang ahli ijtihad dengan mentafsirkan ayat-ayat suci al-Quran mengikut kefahamannya jelas salah serta tidak selari dengan ajaran agama. Kebanyakkan ajarannya didapati bertentangan dengan al-Quran, Hadis  serta Ijma', sama ada dlm masalah usul (aqidah) mahupun furu' (fekah dan ibadah).

Tuesday, 27 September 2011

Ustaz Azhar mari UIA....


Menjawab Ayat dan Surat tertentu....



Daripada Abu Hurairah RA berkata:
  "Barangsiapa yang membaca: والتين والزيتون apabila sampai pada ayat:  أليس الله بأحكم الحاكمين
hendaklah menjawab: بلى و أنا على ذلك من الشاهدين.
  "Barangsiapa yang membaca: لا أقسم بيوم القيامة apabila sampai pada akhir surah tersebut
hendaklah menjawab: بلى أليس بقادر على أن يحيي الموت.
  "Barangsiapa yang membaca: المرسلات apabila sampai pada ayat: فبأي حديث بعده يؤمنون

Monday, 26 September 2011

Siasatul Islamiyyah

Dalam bahasa Arab, politik disebut dengan nama siasah.
Siasah bermaksud memerintah, mentadbir atau memimpin. Siasah adalah satu daripada
ketetapan Allah yang menjadi keperluan semulajadi makhluk hidup bermasyarakat.
Dalam AlQuran, Allah ada menyebut perkataan Khalifah.

 "Dan ingatlah semasa Tuhanmu berkata kepada para Malaikat:

Sesungguhnya aku jadikan di bumi itu khalifah."

Sunday, 25 September 2011

Zuhud

Pernah ditanya kepada Imam Ahmad ibn Hanbal oleh seorg lelaki ttg Zuhud

Lelaki: bolehkah seseorg itu menjdi zuhud tetapi ditanganny  mempunyai seribu dinar??
Imam Ahmad: boleh...

Wednesday, 14 September 2011

Pengumuman: Mass Gath

All IRK students you are invited to :

IRKHS'S OPEN DAY AND MASS GATHERING

Date : 15 Sept 2011 (Thursday)
Time : 8.00 - 11.00 PM
Venue : Experimental Hall

1st & 2nd year students are COMPULSOrY !

Your attendance are highly appreciated...Refreshment provided..
 

Pengumuman: makang free......

Attention to sume anok GANU..nak makang FREE! jom pakat g jamuan RAYE bersame K'jaan TRG...PERMATA UIAM GOMBAK...


Tarikh : 18/9 (Ahad)
Masa : 6.00 - 10.30 PM
Tempat : Restoran Nelayan Titiwangsa
...
sila bagi nama, i/c dan no.h/p :
Brother : 013 - 315 0126 (Huzaifah)
Sister : 013 - 628 1662 (Afifah)

(copy and paste, sebar2kan)

Monday, 12 September 2011

1st day........



waaaaaaaaaaaaaaaaaa..................
boringny lah 1st day ni...............
nyesal aku siap awl2 pgi tdi (klas kul 8.30, kul 8 aku gi doh....)
sapa2 depan klas tgok bdok puan je ad dlm klas.... aiseymen.....
xsedap tubuh lagu ni... grrrrrrrrr....
tggu punyer tggu, dkat setengah jam...

Thursday, 8 September 2011

contoh surat nk khitbah awek... hahaha

..Ukhti Izinkan Aku Mengkhitbahmu..drpd ADAM kpd HAWA..

Ukhti...
Aku hanya seorang lelaki biasa yang ingin mencuba menjadi luar biasa dengan menjaga pandangan hanya untuk wanita yang akan menemani perjuanganku. Meski kadang mata ini tak mampu untuk menahan karena syaitan yang terus menggangguku, maka aku ingin segera menghilangkan syaitan ini dari mataku. Maka Ukhti, izinkan aku mengkhitbahmu.

Thursday, 25 August 2011

aku dan keje...part 1

my brothers... (walopom xdop kaitan ngan post ni)
2 ari lgi tamatlah riwayat kerjaya aku kat Asri Nazri Electric... Huhuhu... best jgok sebenorny keje luor drp bidang hok kite blajo.. byok pengalaman bleh kite ambik.. byok pesen org kite bleh jupe... byok bende baru kite bleh blajo.. dan byok lgi lah... hahaha...

kali ni aku nok kongsi pasal keje2 hok aku penoh buat start dri lepas SPM sapa laa ke ari ni..


Sincerity in Seeking Piety - Habib Ali al Jifri

Mase duk men fb td, ternampak satu video menarik yg dikongsikan oleh Akhi Nuaim.... Jom Layannnnn................


Wednesday, 17 August 2011

Yesss.... akhirny...

Alhamdulillah...
akhirny.. aku dh jdi warganegara yg berhak memilih tampuk pimpinan krajaan...
terime kasih kpd Pas Dun Bukit Tunggal sbb tlg reg utk aku...

Monday, 1 August 2011

Taqwim Ramadan 1432H

source:
http://www.bom321.com/

Ramadhan Kareem


قال الله:
  ((يأيَها الذين  ءامنوا كتب عليكم الصيم كما كتب على الذين من قبلكم لعلكم تتقون)) 
البقرة:183 

Thursday, 14 July 2011

AHLI JAWATANKUASA DEWAN ULAMA PAS PUSAT SESI 2011-2013

                          AHLI JAWATANKUASA DEWAN ULAMA PAS PUSAT

                                                       SESI 2011-2013


Ketua : YB. Dato' Tuan Guru Haji Harun bin Taib


Cerite HOT!!!! Cincin baru Bik Mama



Assalamualaikum sume...
guane gamok org kite lening??? arap2 sehat blake deh...

Kali ni aku nok kongsi sket satu cerite hottt!!! hok org ramai duk gegey dlm FB....
iaitu cerite psl Fat Lady Malaysia, Bik Mama Gedik2 Rosmah Mansur...