Monday 1 August 2011

Ramadhan Kareem


قال الله:
  ((يأيَها الذين  ءامنوا كتب عليكم الصيم كما كتب على الذين من قبلكم لعلكم تتقون)) 
البقرة:183 


Alhamdulillah... Alhamdulillah... Alhamdulillah...
Aku bersyukur kpada Mu ya Allah, kerana telah mempertemukan aku skali lgi dgn bulan yg penuh dengan keberkatan ini.. bulan yg dikenali sbgai Bulan Tarbiyah ini Ya Allah... bulan yg pada awlny rahmah, pertengahanny pengampunan, dan penghujungny adlh pembebasan drp api neraka
sepertimana yg dimaksud oleh satu hadis Nabi:
"Awalnya (bulan Ramadhan) adalah rahmat, tengahnya adalah ampunan, dan akhirnya adalah pembebasan." (Hadits riwayat: Ibnu Khuzaimah dan al-Baihaqi)


Antara kelebihan bulan Ramadan:

Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم bersabda:  
Bulan Ramadhan satu ke bulan ke bulan Ramadhan berikutnya, Jum’at satu ke Jum’at berikutnya, dan satu shalat ke shalat berikutnya menjadi  penebus dosa di antara keduanya, selama dijauhi segala dosa besar.” (Hadits riwayat: Imam Ahmad, Muslim dan al-Baihaqi)

Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم bersabda mengenai bulan Ramadhan:
Bulan Ramadhan adalah bulan kesabaran, dan balasan kesabaran adalah syurga.(Hadits riwayat: Ibnu Khuzaimah dan al-Baihaqi)

Baginda صلى الله عليه وآله وسلم lagi: 
Awalnya (bulan Ramadhan) adalah rahmat, tengahnya adalah ampunan, dan akhirnya adalah pembebasan. Sesungguhnya Allah Ta’ala memerhati kaum Muslimin pada malam pertama dari bulan Ramadhan tersebut, dan siapa yang mendapat perhatian Allah Ta’ala nescaya ia tidak akan disiksaNya. Selanjutnya Dia mengampuni mereka pada akhir malam dari bulan Ramadhan (Hadits riwayat: Ibnu Khuzaimah dan al-Baihaqi)



Rasulullah S.A.W telah bersabda yang bermaksud :Sesiapa yang berpuasa Ramadhan dengan penuh keimanan dan keikhlasan nescaya akan diampuninya segala dosanya yang telah lalu. - Diriwayat oleh imam Nasai'e, Ibn majah, Ibn Habban dan Baihaqi- 

Daripada Sayyidina Salman رضي الله عنه beliau berkata: Telah berkhutbah Rasulullahصلى الله عليه وآله وسلم kepada kami pada hari terakhir bulan Sya’ban: 
 “Wahai para manusia, telah menyelubungi kalian bulan yang agung, bulan yang dilimpahi keberkahan yang padanya terdapat suatu malam yang lebih mulia dari seribu bulan (yakni lailatul qadr), Allah jadikan puasa padanya (pada bulan Ramadhan) suatu kewajiban, dan shalat malamnya (shalat tarawikh) sunnah. Barangsiapa yang menghampirkan diri kepada Allah (taqarrub) dengan amal yang baik (amalan sunat) maka baginya ganjaran seumpama melakukan ibadah yang fardhu. Barangsiapa mengamalkan amal yang fardhu maka (ganjarannya) seumpama mengerjakankan 70 amalan yang fardhu dibulan yang lain. Dia (Ramadhan) ialah bulan kesabaran, dan balasan sabar adalah syurga. Dialah bulan simpati terhadap satu sama lain, bulan yang ditambahkan (oleh Allah) padanya rezeki orang-orang mukmin. Barangsiapa yang menjamu orang yang berpuasa maka baginya pengampunan atas dosa-dosanya dan pembebasan dari neraka, dan ia mendapat pahala puasa seperti orang itu tanpa dikurangkan.

Maka berkatalah sebahagian dari mereka: Tidak semua dari kami mempunyai rezeki menjamu orang berbuka puasa. Maka Rasulullahصلى الله عليه وآله وسلم  menjawab: Allah tetap memberikan pahala itu walaupun hanya dengan sebutir kurma atau seteguk air atau sehirup susu. Dialah bulan yang pada awalnya rahmat (kasih-sayang Allah), dan pertengahannya pengampunan, dan akhirnya adalah pembebasan dari neraka. Barangsiapa yang memberi keringanan pada budaknya (atau hambanya, pembantunya) maka diampuni dosa-dosanya dan baginya pembebasan dari neraka.

Maka perbanyaklah empat hal, yang dua hal adalah keredhaan Tuhanmu dan yang dua lainnya adalah tiada kemampuan kalian mendapatkannya (Allah yang memiliki). Dua hal yang pertama adalah syahadat bahwa tiada Tuhan selain Allah (لا اله إلا الله), dan yang kedua adalah kalian beristighfar kepadaNya. Dan dua hal yang bukan milik kalian adalah mintalah syurga dan berlindunglah padanya dari neraka. Barangsiapa yang memberi minum untuk berbuka orang yang berpuasa di bulan itu maka Allah akan memberinya minum dari telagaku hingga tidak akan dia haus hingga dia sampai ke syurga. (Hadits riwayat Ibn Khuzaimah didalam Shahihnya; al-Baihaqi didalam Syu’abul Iman dan Fadhail al-Auqaat; Ibn Abi Dunya di dalam kitab Fadhail Syahr Ramadhan;Ibn Syahin di dalam kitab Fadhail Syahr Ramadhan, Ibn Hibban;al-Hafidz Ibn Hajar al-Asqalani di dalam al-Mathalibul ‘Aliyah, kitab puasa, bab kelebihan bulan Ramadhan
 

Ayuh teman, kite jalani ramadan kali ini sebaik mungkin... mungkin ini adlah ramadan kite yg terakhir...
 


source:
http://al-fanshuri.blogspot.com/
http://www.ashtech.com.my/bulanislam/

No comments: