Friday 7 October 2011

Hizbut Tahrir

Golongan Hizbut Tahrir telah diasaskan oleh Taqiyyuddin al-Nabahani (w.1400H). Beliau berasal dari Palestin kemudian berhijrah ke Lubnan pada tahun 50an. Beliau telah mendakwa dan mengaku sebagai seorang ahli ijtihad dengan mentafsirkan ayat-ayat suci al-Quran mengikut kefahamannya jelas salah serta tidak selari dengan ajaran agama. Kebanyakkan ajarannya didapati bertentangan dengan al-Quran, Hadis  serta Ijma', sama ada dlm masalah usul (aqidah) mahupun furu' (fekah dan ibadah).
AJARAN-AJARAN SESAT DAN KUFUR HIZBUT TAHRIR
1)Qadar Allah tidak sempurna
2)Para Nabi tidak bersifat maksum
3)Berjalan untuk melakukan maksiat adalah harus
4)Mencium perempuan ajnabiah adalah harus
5)Berjabat salam dengan perempuan ajnabiah adalah harus
6)Allah menyerupai makhluk
7)Menolak keutamaan ilmu agama
8)Menolak keharusan Maulid Nabi
9)Mengelirukan sistem khilafah Islamiyah
10) Segala perbuatan dan amalan manusia tidak ada kaitan dengan qodha
(kudrat dan kekuasaan) Allah.
cara mudah nk cam HT ialah panji hitam ni..


KENYATAAN ULAMA:
DALAM MAJALAH AL-KULIYYAH KELUARAN RASMI DARI MAIS SELANGOR, BIL 14 TAHUN 4 DISEMBER 2008, DISEBUT PADA MUKA SURAT 34:
Antara doktrin mereka ialah mengkafirkan pemerintah Islam di mana-mana juga dunia islam,  mereka beraqidah seperti golongan muktazilah dengan meyakini segala perbuatan hamba hasil ikhtiar hamba dan tiada kaitan dengan taqdir Allah. Mereka mengajak kepada orang ramai untuk membai'ah pemimpin mereka Taqiudin Al-Nabahani. Tambahan pula mereka mengatakan bahawa perjalanan (safar) untuk melakukan maksiat adalah tidak berdosa melainkan setelah melakukan perbuatan itu, mengharuskan salam dan menempek pipi bersama perempuan yang ajnabiah, kewajipan solat bergantung atas wujudnya khalifah Islam, tanpa khilafah solat tidak menjadi kewajipan. Mereka menganggap semua negara yang diduduki oleh orang islam sebagai negara kafir kerana tidak berdaulat dustur Islam.

Source:
http://khazanah-salafiyyah.blogspot.com/
........................................................................................................................
kat kg aku pom ad doh sek2 ni.. adoiyaa.. arap2 laa orang kg aku ni x ikot... huhuhu....

No comments: